Girls1st sweden Libresse initiative

Välkommen till Girls1st forum om kroppen! Hormonkaruseller, BH, finnar eller sportskryt - här gafflar ni om allt som hör tonårskropparna till. Alla tankar är bra, MEN läs våra husregler först!

• Författare
    Meddelande
  •  
  • Min mamma tillåter mig inte sminka mig tills jag är 18 år. Jag är just nu 12 år men jag tycker att jag är tillräckligt mogen till att börja sminka mig. En tjej i min klass (jag går i 6:an) sminkar sig varje dag och använder foundation och sånt och jag får knappt använda mascara tills jag är 18 år (detta är inget elakt mot henne.Min mamma tror på myten "att man kan få finnar av smink". Jag har råd med dyrt smink (har hört att dyrt smink är bättre än billigt för att dyrt förstör visst inte hyn, men detta är bara vad jag har hört) eftersom jag sparar ALLTID min månadspeng. Jag är också noga med min hygien! Många gånger i veckan brukar jag tvätta mitt ansikte med mjuk tvål (som kan användas åt ansiktet). Jag vet att man ska förvara sminket på rätt sätt och inte använda sminket efter utgångsdatumet på grund av att bakterier kan växa i sminket. Jag vet också att man ska tvätta borstar och svampar och slänga gamla.Min mamma tillåter mig inte ens att skaffa pojkvän tills jag är 18 år. Ja, jag är 12 år just nu men jag kanske vill skaffa när jag är 14-15 år? Mina föräldrar är skilda men min pappa håller ändå med mamma säkert eftersom han är också sträng när det gäller killar, behandlar mig som en 7 åring. Och är det sant att billigt smink inte är bra? Jag får knappt finnar ens. Jag är bara 12 år... Jag vet... Men jag känner mig äldre om jag ska vara ärlig. 
    Jag vill sminka mig för att jag tycker att det är roligt. Jag har sååå intresserad av smink!Hur ska jag kunna övertyga henne? Vad tycker ni?
    03 dec, 2018, 00:18
  •  
  • Ville tillägga att jag visste inte vilket ämne det är tillhör till men eftersom ansiktet tillhör kroppen så tog jag ”bröst, kropp och hälsa”
    03 dec, 2018, 00:19
  •  
  • Det låter väldigt jobbigt! När jag var 12 fick inte jag heller använda smink, men nu har det blivit bättre! Ett tips är att kanske önska dej smink av dina kompisar typ när du fyller år! Då säger nog inte din mamma nej! Men börja med lite också! Så att det är neutralt! Det gjorde jag! Sen kan du också testa smink som är gjort för att va bra för huden, om din mamma är orolig för det;) Hoppas det går bra!✨
    03 dec, 2018, 16:10
  •  
  • Finnar beror på flera olika faktorer. Det kan både handla om att det uppstått en inflammation i talgkörtlarna, t.ex. pga att det kommit in smuts där. Det kan också bero på hormoner och påverkas av vad man äter. För en del kommer finnarna under puberteten. Det låter bra att du vet hur man tar hand om smink, men jag tänker också: jag tror det är rätt ovanligt att folk faktiskt sköter sitt smink på det sättet, utan tvättar aldrig sina borstar osv. Gällande om dyrt eller billigt smink är bättre går det inte enbart att säga utifrån priset, det beror ju främst på innehållet i sminket.
    -
    En sak jag blir lite nyfiken på är hur du vet att du tycker det är roligt att sminka sig, om du nu inte är tillåten att göra det?
    -
    Sedan tänker jag också såhär: Visst, det är vanligt att vissa börjar sminka sig i din ålder - men långt ifrån alla gör det. Och man behöver inte sminka sig. Jag tror att alla jag känner som började sminka sig i ung ålder (som idag är vuxna) har jättestora problem med att vara utan smink, även om de så bara ska utanför dörren för att slänga sopor/gå till ica. Tycker det är himla synd. Det finns ju olika sätt att vara intresserad av smink på, och du behöver ju inte sminka dig själv för att få utlopp för det intresset. I grund och botten handlar det väl om självbild, hur man ser på sig själv och hur man accepterar sig själv. Att känna ett behov av att sminka sig (redan innan man börjat sminka sig) tycker jag låter ganska synd.
    09 dec, 2018, 13:32
  •  
  • Berätta för din mamma att du skulle vilja sminka dig om mina föräldrar säger nej när jag frågar något jag verkligen vill säger jag typ att de e annorlunda nu än när dem var små . Säg också att du känner att du vill fixa till dig lite med smink t. Ex på jul, kanske nån speciell dag i skolan, avslutningar och vissa fredagar. Så kan du ju börja så o sen kanske hon ser att det känns bra för dig och låter dig göra det. (Sämst på tips)
    07 jan, 2019, 18:58
  •  

Du måste vara medlem i Girls1st för att kunna skriva kommentarer eller be om peppning. Logga in eller registrera dig!
När du är medlem kan du också dela med dig av dina berättelser och diskutera olika ämnen i forumet – och en massa annat!

Loading
Har du glömt ditt lösenord?
Det är lugnt! Skicka bara in ditt användarnamn eller din e-postadress så skickar vi dig dina inloggningsuppgifter.
Glöm inte att skriva din e-postadress (eller ditt användarnamn).
E-postadressen (eller användarnamnet) som du har angett verkar vara ogiltig
Ett e-postmeddelande med instruktioner har skickats till din e-postadress.
Det uppstod ett serverfel när du försökte skicka ett e-postmeddelande. Kontakta administratören.
Email eller användarnamn

Hej! Din webbläsare är lite mossig :-(
Uppdatera till någon av följande versioner så att du kan komma åt alla funktioner på Girls1st:
1.5
6.0
2.0
2.0

Sök
  • Söker... Loading

0 Inloggade tjejer
  Avbryt

Ta bort konto

Ditt Girls1st.se konto är borttaget.