Girls1st sweden Libresse initiative

Välkommen till Girls1st forum om mens! Sen, tidig, blodig, borta - här kan du prata, fråga och fundera på allt om mens. Alla tankar ska få höras, MEN läs våra husregler först!

Livrädd för mens! Snälla hjälp!! <3

• Författare
    Meddelande
  •  
  • Hej, Jag är en tjej på 12 år och jag tror jag fick en ägglosning samma dag som jag skriver det här. Jag är verkligen LIVRÄDD för mens. Jag vet inte hur jag ska säga till mamma och tänk om jag får min första mens i skolan och det blöder igenom!! Tror ingen är lika rädd som jag. snälla skriv några tips om hur man kan göra om det blöder igenom t.ex och hur det känns med första mensen. Det gör mig oftast lugn! Tack i förväg! <3<3
    07 nov, 2017, 19:10
  •  
  • Hej! Förstår att du är rädd för att få mens och allt det kan innebära (blöda igenom etc). Nu vet jag inte om du fick ägglossning idag eller om det var flytningar bara ((vissa har flytningar i flera år innan de får mens), men oavsett kan det ju kännas skönt att vara lite förberedd inför mensen. :)
    -
    Hur mycket man blöder är individuellt, så även om man får mens plötsligt och är utan mensskydd betyder det inte att man kommer blöda igenom sina kläder. Om man t.ex. har lite eller "mellanmängd" mens kanske det händer någon enstaka gång, till exempel om man går utan mensskydd i flera timmar. Dock, om du är orolig, så finns det speciella "period panties" (typ "menstrosor") som är som trosor med inbyggt mensskydd. De ser ut som vanliga underkläder etc, men om man använder såna behöver man antagligen inte vara rädd för att det ska blöda igenom osv. Googla! :) Annars kan du ju se till att du jämt har mensskydd med dig. Även om du själv inte behöver det än, kan det ju hända att någon kompis/klasskamrat behöver och inte själva har med sig, så kan du ju dela med dig. :)
    -
    Om det skulle blöda igenom så försök att se det som något odramatiskt. Det är sånt som kan hända. Mens är inget konstigt utan något ett flertal personer har/haft/kommer få.
    -
    Ett tips är att köpa/låna Clara Henrys bok "ja, jag har mens, hurså?", har hört att den ska vara bra och innehålla väldigt mycket information om mens. :)
    08 nov, 2017, 17:08
  •  
  • Hej! tack så jättemycket för svaret! Jag kan ju faktiskt köpa sånna där period panties men vart kan man hitta dom? Och jag vet inte om jag vill fråga mamma om dom och vill helst inte att hon ska få reda på det. Och jag vågar ju heller inte ta nån binda från mamma för då kommer hon nog märka att jag har det i min rygga till skolan. Jag har faktiskt clara henrys bok men ville inte läsa den när jag fick den hahaha men nu ska jag försöka göra det! Tack <3
    08 nov, 2017, 17:17
  •  
  • Fint att du uppskattade svaret! Och vad bra att du redan fått den boken och ska försöka läsa den nu! Du får berätta här vad du tyckte om den sen! :) Den boken kan säkert fungera som en "samtalsöppnare" gällande mens också, tänker jag. Du kan ju berätta för din mamma att du läser den boken eller "råka" lämna den framme i något av era gemensamma rum (kök, vardagsrum?), haha. Och om din mamma frågar något om den kan du ju bara säga som det är: att du inte vågat/velat läsa boken förrän nu, men känner dig orolig/rädd inför att få mens i framtiden och ville läsa på om det typ? :) Sedan kan du ju antingen fråga om du kan få bindor av henne, eller helt enkelt ta någon/några. Tror faktiskt inte hon kommer märka/bry sig om du tar nån binda från henne/om hon hittar i din väska. Om hon skulle säga något om det är det ju bara att du säger att du vill vara förberedd om du skulle få mens i skolan. :) Annars tror jag det ska gå att beställa "prover" från till exempel Libresse, Always, OB osv, så får man kanske 4 st eller något! Maila dem och fråga! :)
    -
    Period panties verkar bara gå att beställa från USA (från företaget "thinx"), om du och din mamma börjar prata om mens kanske det blir lättare att fråga henne om ni kan beställa såna? Alternativt om du har något äldre syskon/kusin/släkting/kompis som är över 18 och som kan hjälpa dig beställa? :)
    08 nov, 2017, 18:23
  •  
  • Jag vill ju jättegärna att min mamma ska prata mer om mens och så så jag kan fråga henne om sånna där trosor eller bindor men hon gör typ aldrig det. Ibland försöker jag ge henne hinter som att säga att jag har ont i ryggen och magen t.ex men hon verkar inte fatta. Jag har bara ett syskon och han e en kille + att han bor i stockholm så det kan jag nog inte fråga han om hahha. Jag vill gärna prata om det med min kompis som (enligt hon, jag vet inte om det är sant) fick mens i trean men jag vet inte om jag vågar. Jag är verkligen rädd och jag tror mensen börjar närma sig nu. Ungefär hur mkt mens får man första gången? Och hur känns det? Jag har tittat på den där sidan Thinx och dom verkar jättebra! <3
    09 nov, 2017, 18:35
  •  
  • Kommentaren är borttagen av författaren
    09 nov, 2017, 18:35
  •  

Du måste vara medlem i Girls1st för att kunna skriva kommentarer eller be om peppning. Logga in eller registrera dig!
När du är medlem kan du också dela med dig av dina berättelser och diskutera olika ämnen i forumet – och en massa annat!

Loading
Har du glömt ditt lösenord?
Det är lugnt! Skicka bara in ditt användarnamn eller din e-postadress så skickar vi dig dina inloggningsuppgifter.
Glöm inte att skriva din e-postadress (eller ditt användarnamn).
E-postadressen (eller användarnamnet) som du har angett verkar vara ogiltig
Ett e-postmeddelande med instruktioner har skickats till din e-postadress.
Det uppstod ett serverfel när du försökte skicka ett e-postmeddelande. Kontakta administratören.
Email eller användarnamn

Hej! Din webbläsare är lite mossig :-(
Uppdatera till någon av följande versioner så att du kan komma åt alla funktioner på Girls1st:
1.5
6.0
2.0
2.0

Sök
  • Söker... Loading

0 Inloggade tjejer
  Avbryt

Ta bort konto

Ditt Girls1st.se konto är borttaget.